Πριν από... 24 τεύχη, δύο χρόνια πίσω δηλαδή, ο ΗΧΟΣ δημοσίευσε τη δοκιμή που είχα κάνει στο PL300, την τότε νέα ναυαρχίδα της συμπαθέστατης Monitor Audio. Η συγκεκριμένη υλοποίηση αποτέλεσε για το γνωστό Άγγλο κατασκευαστή, ούτε λίγο ούτε πολύ, το έναυσμα για την ανανέωσή του, όχι μόνο την εμπορική, αλλά κατά κύριο λόγο την ηχητική.
Μέχρι τη στιγμή που εμφανίστηκε η σειρά Platinum, η άποψή μου για τον ήχο της εταιρείας ναι μεν ήταν σε γενικές γραμμές καλή, αλλά όχι τόσο καλή ώστε να την τοποθετήσω στις κορυφαίες θέσεις της λίστας των προτιμήσεών μου. Στα συγκριτικά τεστ όπου λάμβανε μέρος δύσκολα τερμάτιζε στις πρώτες θέσεις, χωρίς ωστόσο να σου δίνει σοβαρές αιτίες για να την κατατάξεις στις τελευταίες.
Γενικώς την αντιμετωπίζαμε με μια σχετική συστολή, η οποία ως διά μαγείας εξαφανίστηκε τη στιγμή που εκτεθήκαμε στον ήχο του PL300 και του μικρού του αδερφού, του PL100. Για την ακρίβεια, βιώσαμε μια έκπληξη στα όρια της αποκάλυψης, με συνέπεια ακόμη να κρατώ νωπά στη μνήμη μου τόσο το πεντακάθαρο και ταχύτατο αποτέλεσμα που προσέφεραν όσο και τον ακραία αποκαλυπτικό τους χαρακτήρα. Ούτε λόγος, βεβαίως, για την άριστη όσο και ψαγμένη κατασκευή τους, που, όπως και να το κάνουμε, έχει τη σημασία της.
Δύο χρόνια μετά, λοιπόν, ο κατασκευαστής αποφάσισε να κλείσει την ψαλίδα των περίπου 3.000 ευρώ που χωρίζει το PL100 από το PL300, προτείνοντας ένα ενδιάμεσο μοντέλο δαπέδου που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως η ελαφρύτερη -κυριολεκτικά και μεταφορικά- εκδοχή του αρχηγικού μοντέλου της κορυφαίας σειράς Platinum. Το -λογικά επονομαζόμενο- PL200 είναι γεγονός και, φυσικά, βρίσκεται στα χέρια μας.
ΠΟΛΥΤΕΛΕΣ...
Όπως ακριβώς συνέβη και στην περίπτωση του PL300, οι πρώτες εντυπώσεις κερδήθηκαν αυτομάτως, τη στιγμή που το ηχείο απαλλάχθηκε από το «καμουφλάζ» της συσκευασίας και τοποθετήθηκε στη θέση του μέσα στο χώρο ακρόασης του περιοδικού. Προσφέρει ένα από κάθε άποψη άψογο αποτέλεσμα αισθητικής, γεγονός που οφείλεται τόσο στη στιβαρότητα όσο και στην πολυτέλεια που αποπνέει. Το γυαλιστερό φινίρισμα λάκας προστατεύει την ξύλινη επένδυση της καμπίνας, η οποία παρεμπιπτόντως διατίθεται σε τέσσερα διαφορετικά χρώματα (το ζευγάρι της δοκιμής ήταν στο χρώμα του εβένου).
Η ευθεία σύγκριση του υπό δοκιμή PL200 με το PL300 εκ πρώτης όψεως δεν αναδεικνύει σημαντικές διαφορές. Οι καμπυλωμένες πλευρές της καμπίνας είναι ένα από τα κοινά τους γνωρίσματα, όπως επίσης η δερμάτινη επένδυση της μπάφλας (από αληθινό δέρμα, παρακαλώ), ενώ αμφότερα είναι εξοπλισμένα με το ενδιαφέρον σύστημα στήριξης, που αποτελείται από ένα μασίφ ξύλινο πλίνθο επάνω στον οποίο βιδώνονται τα τέσσερα μεταλλικά πόδια που δέχονται ακίδες. Ωστόσο, οι διαφορές αποκαλύπτονται μόλις συγκρίνετε τα τεχνικά χαρακτηριστικά των δύο ομόσταβλων μοντέλων.
Το PL200 μόλις και μετά βίας αγγίζει το 1 μέτρο ύψος, όντας περίπου 12 πόντους κοντύτερο από το «300», ενώ και οι άλλες διαστάσεις του είναι περιορισμένες στο μισό. Συνολικά, λοιπόν, είναι πιο κόμπακτ, κάτι που μοιραία συμπαρασύρει τις μονάδες των μεγαφώνων. Έτσι, αντί για τα δύο 8ιντσα γούφερ του PL300, εδώ απαντώνται ισάριθμα 6,5ιντσα, τα οποία όμως δε δημιουργούν κάποια τρομακτική διαφορά σε ό,τι αφορά τις ικανότητες χαμηλού των δύο ηχείων.
Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, το «300» ξεκινά από τα 28Hz, ενώ το «200» από τα 35Hz. Σημειωτέον δε πως πρόκειται για την ίδια και απαράλλακτη μονάδα γούφερ με την οποία εξοπλίζεται το μικρό PL100.
Από πλευράς σύστασης, το PL200 είναι ένα 3δρομο ηχείο που κάνει χρήση τεσσάρων μεγαφώνων. Το υλικό C-CAM είναι αυτό που κυριαρχεί σε ό,τι αφορά την κατασκευή όλων των μονάδων του ηχείου. Θυμίζουμε πως, επί της ουσίας, πρόκειται για ένα σάντουιτς από Nomex, κεραμικό και ένα κράμα αλουμινίου-μαγνησίου, που διακρίνεται για τον ιδανικό συνδυασμό ακαμψίας και χαμηλής μάζας που προσφέρει. Από το ίδιο υλικό είναι φτιαγμένη και η μεμβράνη του τουίτερ ταινίας, με τη διαφορά ότι στερείται του στρώματος Nomex που υπάρχει στις μονάδες των γούφερ και του μιντ. Σε ό,τι αφορά το τελευταίο, εντύπωση προκαλεί ο κλειστός υποθάλαμος που το φορτίζει, με το χαρακτηριστικό κωνικό σχήμα, που μοιάζει με... οβίδα.
Η τεχνοτροπία αυτή χρησιμοποιείται και στο μεγάλο PL300, όμως, λόγω των αρκετά πιο περιορισμένων διαστάσεων του PL200, η κορυφή του εν λόγω υποθαλάμου προεξέχει από τη μία και μοναδική οπή ανάκλασης χαμηλών που βρίσκεται στην πλάτη του ηχείου.
Όσο για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του ηχείου, οι συστάσεις του κατασκευαστή περί ενισχυτή με το λιγότερο 100W ισχύος, σε συνδυασμό με τα 4Ω ονομαστικής τιμής εμπέδησης, αβίαστα μας οδηγούν στο συμπέρασμα πως το PL200 απαιτεί έναν καλό τρανζιστοράτο ενισχυτή για να το οδηγήσει επαρκώς. Άρα οι «λαμπάτοι» φίλοι μας καλά θα κάνουν να κρατήσουν μικρό καλάθι και να μην παρασυρθούν από τα αναγραφόμενα 90dB ευαισθησίας.
ΑΚΟΜΑ ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΑ!
Η δοκιμή του PL200 διεξήχθη στο χώρο ακροάσεων του περιοδικού με τη βοήθεια του συστήματος αναφοράς που αποτελούνταν από το σετ προενισχυτή-τελικού YBA Passion Pre/ Passion 1000, το player SCD-XA9000ES και καλώδια Nirvana.
Αρχικά, σκόπιμο είναι να αναφερθεί πως τα εγγλέζικα ηχεία ενδεχομένως να σας αιφνιδιάσουν κατά τις πρώτες ώρες των ακροάσεων, διότι ανήκουν μεταξύ εκείνων των... μπελαλίδικων που, αν δε γράψουν τουλάχιστον 100 ώρες συνεχούς λειτουργίας, με άνεση μπορούν να σας οδηγήσουν στην τρέλα. Φυσικά, ούτε και αυτές επαρκούν για να βεβαιωθεί κανείς πως εισπράττει το όλον της φυσιογνωμίας του υπό δοκιμή ηχείου, σίγουρα όμως το αποτέλεσμα προσεγγίζει αρκετά το αναμενόμενο.
Για καλή μας τύχη, το PL200 έφτασε στα χέρια μας αρκετά νωρίς, και γι’ αυτό καταφέραμε να το φθάσουμε κοντά στις 200 ώρες έπειτα από μία εβδομάδα ασταμάτητης λειτουργίας. Αυτό που ακούσαμε κατόπιν αυτής της εξαντλητικής διαδικασίας, πολύ απλά, δεν είχε την παραμικρή σχέση με αυτό που «υπέστημεν» στην αρχή. Έχετε, λοιπόν, κατά νου πως το PL200 είναι περισσότερο από ό,τι συνήθως απαιτητικό στο στρώσιμο, γι’ αυτό επιδείξτε την απαιτούμενη υπομονή.
Μόλις, λοιπόν, έφθασε σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο επιδόσεων, το ηχείο έπαιξε ακριβώς όπως θα περίμενε κάποιος που έχει ακούσει και εντυπωσιαστεί από το μεγάλο PL300. Το ηχητικό του αποτύπωμα είναι πανομοιότυπο με εκείνο του μεγάλου του αδερφού, γεγονός που δε χωρά την παραμικρή αμφισβήτηση. Μάλιστα, το επιπρόσθετο θετικό στοιχείο στην όλη υπόθεση είναι πως κατορθώνει να ακούγεται πλήρες και αυτόνομο, χωρίς να σου δημιουργεί έστω και την παραμικρή υποψία πως πρόκειται για μία «light», άρα και συμβιβασμένη έκδοση του μοντέλου-ναυαρχίδα. Βέβαια, λάβετε υπόψη πως αυτό το τελευταίο συμπέρασμα προκύπτει από τη σύγκριση του PL200 με όσα είμαι σε θέση να θυμάμαι από το PL300.
Οπωσδήποτε ένα Α/Β τεστ θα αναδείξει τις διαφορές μεταξύ των δύο μοντέλων που σίγουρα υπάρχουν, ωστόσο η πραγματικότητα δε νομίζω να απέχει πολύ από την αίσθηση που απεκόμισα. Οι βασικότερες διαφορές που σκόπιμο θα ήταν να αναμένει κανείς είναι δύο: στην έκταση του χαμηλού και στη συμπεριφορά στο πεδίο του χρόνου. Είναι προφανές πως δύο 8ιντσα γούφερ είναι σε θέση να ανταποκριθούν με μεγαλύτερη άνεση στην απαίτηση για χαμηλό, και ειδικότερα σε χώρους αυξημένων διαστάσεων. Βεβαίως, αυτό δε σημαίνει πως το PL200 στερείται παρουσίας στις χαμηλότερες οκτάβες. Το αντίθετο, μάλιστα.
Ακούγεται αρκετά πληθωρικό και ελεγχόμενο. Ωστόσο, αν ο λόγος που είχα ενθουσιαστεί τότε από το PL300 ήταν πρωτίστως η κρυστάλλινη καθαρότητα και δευτερευόντως η ταχύτητα, εδώ συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο. Η ευρύτερη μεσαία και υψηλή περιοχή ακούγονται τόσο άρρηκτα δεμένες, που σου δημιουργείται η εντύπωση πως ακούς πάνελ, και όχι δύο μονάδες μεγαφώνων, και μάλιστα διαφορετικού τύπου.
Για του λόγου το αληθές, σας παραπέμπω στη μέτρηση της βηματικής απόκρισης του ηχείου, η οποία ανετότατα θα μπορούσε να παραπλανήσει κάποιον, κάνοντάς τον να νομίζει πως προέρχεται από κάποιο 2δρομο ηχείο. Αυτό σε συνδυασμό με τα -αναγκαστικά- πιο γρήγορα 6,5ιντσα γούφερ οδηγούν σε ένα ιδιαιτέρως «νευρικό» αποτέλεσμα, που αναδεικνύει μέχρι και τις πιο καλά κρυμμένες μικροδυναμικές διακυμάνσεις.
Φυσικά, το ηχητικό «πακέτο» του PL200 ολοκληρώνεται από τη φανταστική διαύγεια, την κρυστάλλινη καθαρότητα, τον αέρα και την ανοιχτοσύνη, που αποτελούν το σήμα κατατεθέν της πλατινένιας σειράς της Monitor Audio. Βέβαια, λάβετε υπόψη πως η... τηλεσκοπική ανάλυση του ηχείου δε θα συγχωρήσει εύκολα μετριότητες και παραλείψεις από την πλευρά των συνοδών, οδηγώντας μας και αυτήν τη φορά στο συμπέρασμα πως, για βέλτιστα αποτελέσματα, το σύστημά σας θα πρέπει να χτιστεί γύρω από το PL200, και όχι το αντίθετο.
ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ: AV Art http://www.avart.gr/index.php
ΕΠΑΦΗ: 211 0174708
ΤΙΜΗ: 5.600 €
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Δρόμοι: 3
Απόκριση συχνοτήτων: 35Hz-100kHz
Ευαισθησία: 88dB
Εμπέδηση: 3,8Ω@143Hz
Προτεινόμενη ισχύς οδήγησης: 100-250W
Συχνότητες κρος: 600Hz, 3,6kHz
Μονάδες μεγαφώνων: 2x6,5΄΄ RDT γούφερ, 1x4΄΄ RDT μιντρέιντζ, 1xC-CAM τουίτερ ταινίας
Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 99,8x25,5x28,5 εκ.
Βάρος: 33 κιλά
ΥΠΕΡ
- Κατασκευή... απ’ τις λίγες
- Διάφανο, αεράτο και πολύ αποκαλυπτικό
- Ακόμα πιο γρήγορο από το PL300
ΚΑΤΑ
- Απαιτεί πολλές ώρες στρώσιμο για να φτάσει σε ένα αξιοπρεπές επίπεδο
ΣΧΟΛΙΟ
Το PL200 διατηρεί τον πήχη στο υψηλό σημείο όπου τον είχαν τοποθετήσει τόσο το μεγάλο PL200 όσο και το βάσεως PL100. Αποτελεί μια συμφέρουσα μέση λύση για όσους αναζητούν τον ήχο του PL300 σε ένα πιο κόμπακτ πακέτο με πιο... κόμπακτ τιμή. Πρόκειται για ένα από τα καλύτερα ηχεία της κατηγορίας.