Στο γλέντι το έχει ρίξει τελευταία η JBL. Από τα επαγγελματικά και ακριβά ηχεία με τα αστείρευτα χαμηλά, κατεβαίνει τώρα και στις εισαγωγικές κατηγορίες, με σκοπό να συμμετάσχει στον ανταγωνισμό αλλά και να ενισχύσει την αναγνωρισιμότητά της ως μάρκας. Δε χρειάζεται να πούμε -ποιον ενδιαφέρει, άλλωστε, στις μέρες μας;- ότι η JBL έχει αμερικάνικη καταγωγή, ανήκει στο γκρουπ της Harman και γιόρτασε πρόσφατα 60 χρόνια ιστορίας.
Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι η νέα σειρά ηχείων Studio 1 της εταιρείας, το μεγάλο μοντέλο της οποίας είναι το Studio 190 που δοκιμάζουμε εδώ. Είναι ένα ψηλόλιγνο (1,12 μ.) ηχείο δαπέδου, που βγαίνει σε «ξανθή» και «μελαχρινή» απόχρωση βινυλίου. Η σειρά Studio 1 ξεχωρίζει από το σχεδιασμό της μπάφλας (πρόσοψης). Αυτή έχει ένα χαρακτηριστικό μαύρο παχύ πλαστικό κομμάτι σχήματος «N», που μοιάζει με αστραπή και διαχωρίζει αισθητικά το ηχείο στο επάνω μέρος με τα μιντ και τουίτερ και στο κάτω με τα δύο γούφερ.
Έτσι, υπάρχουν δύο καλύμματα, το επάνω και το κάτω, αν θέλετε να μη... σκονίζονται τα μεγάφωνα. Εμείς, πάντως, τα ακούσαμε ξεσκέπαστα. Στην ουσία, το Studio 190 είναι 3,5 δρόμων dual, λόγω των δύο γούφερ, ηχείο τύπου ανάκλασης χαμηλών. Μιλώντας για τα μεγάφωνα του ηχείου, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι τα γούφερ είναι 6,5 ιντσών με κώνο από PolyPlas -ένα είδος ανθεκτικού και συνάμα ελαφρού πλαστικού-, το μιντ από το ίδιο υλικό με κώνο διαμέτρου 4 ιντσών, ενώ το τουίτερ είναι πιο... Harman, αφού ο θόλος του είναι σάντουιτς κεραμικού που έχει στη μέση αλουμίνιο.
Πρόκειται για μια διάταξη γνωστή ως «CMMD». Το τουίτερ «βλέπει» εμπρός του ένα μικρό κυματοδηγό που λειτουργεί ως ένα είδος χοάνης. Πολύ μικρής στην προκειμένη περίπτωση. Η JBL ονομάζει τη χοάνη «Bi-Radial Waveguide» και είναι σήμα κατατεθέν της, που το κουβαλά από τις επαγγελματικές σειρές.
Εσωτερικά και πίσω από τους επίχρυσους bi-wiring ακροδέκτες του ηχείου υπάρχει το κροσόβερ Straight-Line Signal Path που «θέλει» να επιδρά όσο το δυνατόν λιγότερο στη διαδρομή του σήματος. Τέλος, έχουμε την οπή του μπας ρεφλέξ, με την ονομασία «Freeflow», που είναι σχεδιασμένη ώστε να περιορίζει τις συγκεντρώσεις αέρα, επιτρέποντας την ομαλή εκτόνωση των χαμηλών προς τα έξω.
Αυτή η οπή βρίσκεται ακριβώς πίσω από το πρώτο γούφερ του ηχείου και, φυσικά, είναι εκεί για να αυξήσει το μπάσο. Ως αντίσταση αναφέρονται τα 8Ω και ως ευαισθησία τα 90dB. Ένα αρκετά universal ηχείο δηλαδή, χωρίς ιδιοτροπίες και απαιτήσεις.
ΠΕΡΑΣΤΕ, ΠΑΡΑΚΑΛΩ
Τα ηχεία έρχονται σε δύο εικονογραφημένα χάρτινα κιβώτια, ενώ μπορούν να συνδυαστούν με το κεντρικό Studio 120c, τα βάσης Studio 130 και το 10 ιντσών υπογούφερ Sub 150p, αν θέλουμε να σχηματίζουμε ένα πλήρες πακέτο home cinema τύπου 5.1. Όλα τονικά ταιριασμένα και voice matched. Σε μερικούς ίσως δεν αρέσει αυτό το μαύρο πλαστικό μπλοκ στην πρόσοψη, αλλά σημασία έχει ο ήχος τους.
Τα Studio 190 μπορούν να αναρτηθούν με ακίδες, αν το δάπεδο το επιτρέπει, ή σε πατάκια, αν έχουμε στρωμένα... χαλιά. Όλα υπάρχουν στη συσκευασία.
Θυμάμαι παλιά ότι αρκετοί κατασκευαστές, προκειμένου να αυξήσουν την αδράνεια και να βελτιώσουν την ισορροπία των ηχείων τους, με σκοπό να «πυκνώσουν» τον ήχο τους, πρότειναν το γέμισμα της καμπίνας, για παράδειγμα, με μολυβένια σφαιρίδια. Μάλιστα, είχαν και ειδική τάπα για αυτόν το σκοπό. Τελευταία δε βλέπω ανάλογες προτάσεις, αν και πολλά ηχεία εκεί έξω έχουν την ανάγκη ανάλογης παρέμβασης. Ένα τέτοιο είναι το Studio 190, κυρίως λόγω του ύψους του, κάτι όμως που βοηθά σημαντικά όταν τοποθετηθούν απέναντι από τη θέση ακρόασης, αφού το επάνω τμήμα του ηχείου -με τα τουίτερ και μιντ- «βλέπει» τότε κατευθείαν τα αυτιά μας. Κάτι που το εισπράττουμε ως εστίαση και ξεκάθαρη στερεοφωνική εικόνα.
Εδώ περισσότερο βοηθά το τουίτερ, παρά το μιντ. Τα ηχεία πήραν θέση στο χώρο ακροάσεων του περιοδικού με ενισχυτικά από την YBA και πηγές το CD player της Sony και του πικάπ Linn Sondek. Τα αφήσαμε μία νύχτα να παίζουν για «πάρτι» τους για να «στρώσουν» και νωρίς νωρίς το πρωί στρωθήκαμε για ακροάσεις. Τα ηχεία κοστίζουν περίπου 800 ευρώ το ζευγάρι, ενώ στην αγορά θα τα βρείτε αισθητά λιγότερο. Επομένως, η κατηγορία που τοποθετούνται είναι αρκετά ενδιαφέρουσα. Δεν υπάρχουν πολλά ηχεία δαπέδου στα χρήματα αυτά και η κατηγορία κατακλύζεται από ηχεία βάσης. Αυτό και μόνο σημαίνει ότι τα Studio 190 είναι νικητές.
Ο ήχος τους, λοιπόν, είναι μεγάλος και ουσιώδης. Η στερεοφωνική εικόνα είναι διευρυμένη σε σημείο που αυτά να εξαφανίζονται στο χώρο χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια αρκεί να φτιάξουμε το «στερεοφωνικό τρίγωνο». Το επάνω μέρος του ηχείου ακούγεται σχεδόν ως ομοκεντρικό σύστημα με ανάλυση και καθαρότητα.
Το κάτω μέρος, τα μπάσα του ηχείου, στο εργαστήριο βρήκαμε ότι έχουν κάποια χρονική «απόσταση», γεγονός που επιτάσσει η critical ακρόαση του ηχείου να μη γίνεται από πολύ κοντά. Αντίθετα, στις ακροάσεις λάβαμε ένα εκτεταμένο και πληθωρικό μπάσο, παρά στιγμιαίο, που μόνο σε ακριβότερα ηχεία έχουμε ακούσει. Κατά τα άλλα, τα Studio 190 είναι ανοιχτά και καθαρά. Είναι ηχεία με μπρίο και ικανότητα να αναλάβουν από σύνθετα μουσικά σύνολα μέχρι και ροκ. Δεν κουράζουν, ούτε διεκπεραιώνουν.
Αντίθετα, προκαλούν με τη διάθεσή τους, βάζοντάς σε μέσα στην ατμόσφαιρα της μουσικής. Ένα εύκολο -πιστό- ηχείο. Συνολικά, πρόκειται για ένα ζευγάρι ηχείων δαπέδου που έλειπε από την αγορά, που -ακόμη κι αν δε σας αρέσει εμφανισιακά- θα σας πείσει με τον ήχο του.
ΥΠΕΡ
Μπάσο
Εύκολο-οδήγητο
Εύκολο στην εστίαση
Ιδιαίτερης σχεδίασης
Τιμή
ΚΑΤΑ
Ακαμψία καμπίνας
ΣΧΟΛΙΟ
Ένα ηχείο δαπέδου με το οποίο μπορείτε να αρχίσετε στερεοφωνικά και να καταλήξετε πολυκάναλα. Ακούστε το όρθιος ή καθιστός, ο ήχος του αξίζει περισσότερο από την τιμή του.
ΤΙP01
Τοποθετήστε τα λίγο μακριά από τους τοίχους, ώστε να έχει χώρο να αναπνεύσει το μπάσο.
JBL Studio 190
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Τύπος: Δαπέδου μπας ρεφλέξ/ 3,5 δρόμων, 4 μεγαφώνων
Μεγάφωνα: Δύο γούφερ με κώνο 6,5΄΄, ένα μιντ 4΄΄, ένα τουίτερ 1΄΄
Συχνότητες κρος: 800Hz, 3,2ΚΗz 6dB/oct
Απόκριση συχνοτήτων: 40Hz-22KHz (-3dB)
Ευαισθησία: 90dB
Αντέχουν ισχύ: 100W (για μεγάλη διάρκεια)
Αντίσταση: 8Ω
Διαστάσεις (YxΠxB): 1.121x200x375 χλστ.
Βάρος: 22 κιλά
Αντιπρόσωπος: Wavemotion
Tιμή: 798 ευρώ