Μπορεί η κίνηση των ηλεκτρονίων να έχει κατακτηθεί μόλις τα τελευταία 125 χρόνια, τουλάχιστον στην Ελλάδα, όταν το 1889 είχαμε ηλεκτρικό στην Αθήνα, όμως το ηχείο, ως σύστημα, μετράει πολλούς αιώνες έρευνας. Πολύ πριν από τον ηλεκτρισμό, στην αρχαιότητα είχαμε τα αντηχούντα αγγεία στα αρχαία θέατρα, ενώ αργότερα το ηχείο μελετήθηκε στα πρώτα μουσικά όργανα, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη εφαρμογή σε πιάνα.
Ακόμα και σήμερα η ακουστική μελέτη για τη δημιουργία ενός ηχείου συνεχίζεται, κάτι που δεν πρόκειται να σταματήσει ποτέ. Τα νέα εργαλεία μέτρησης βοηθούν σημαντικά προς το σκοπό αυτόν, όπως και η εξέλιξη της τεχνολογίας των υλικών. Επομένως, το ηχείο δεν είναι κάτι το καινούργιο, ενώ σίγουρα μέσα σε όλους αυτούς τους αιώνες θα έχουν εμφανιστεί ιδέες και τεχνικές που αποτελούν πια «χαμένη γνώση».
Με την εμφάνιση του ηλεκτρισμού και αργότερα του audio, τα ηχεία μπήκαν στα σπίτια μας και είναι πια απαραίτητο στοιχείο στην καθημερινή μας διαβίωση, πόσω μάλλον όταν «συζούν» με μουσικόφιλους ή ανθρώπους που αγαπούν τη φύση και τις αισθήσεις, στοιχείο των οποίων είναι ο ήχος.
Σήμερα γνωρίζουμε τα ηχεία ακουστικής ανάρτησης, τα ανάκλασης μπάσου, τα γραμμής μεταφοράς ή ακόμα και τα ηχεία πάνελ. Υπάρχουν, όμως, και μερικές διαφορετικές προσεγγίσεις στο θέμα, όπως είναι τα ηχεία σημειακής πηγής, τα ακτινοβολίας 360°, τα επίπεδα, τα νανοτεχνολογίας ή οι πατέντες, όπως αυτή της Brodmann που δοκιμάζουμε εδώ. Ως κατασκευαστής πιάνων από το 17ο αιώνα, η Brodmann από την Αυστρία δεν περίμενε να εμφανιστεί ο ηλεκτρισμός για να σχεδιάσει ηχεία.
Το ζήτημα την απασχολούσε τα παλιά χρόνια για τα πιάνα της και το είχε μελετήσει ενδελεχώς. Έτσι, όταν ο καιρός ωρίμασε με την ηλεκτροακουστική, άρχισε να κυκλοφορεί ηχεία ως ανεξάρτητες μονάδες. Εμπνευσμένα από τα μουσικά όργανα που κατασκευάζει, η Brodmann έφερε στο φως τα πρώτα ηλεκτροδυναμικά ηχεία της μόλις πριν από λίγα χρόνια.
Εγκέφαλος πίσω απ’ αυτήν της την ενέργεια είναι ο Hans Deutsch, που έχει πιάσει το θέμα «μουσική αναπαραγωγή» από ένα «ξύλινο κουτί» από άλλη άκρη, βασιζόμενος στον τρόπο λειτουργίας του μουσικού οργάνου horn (κόρνο ή κέρας).
Αρχικά ο Hans Deutsch είχε εναποθέσει την πατέντα του σε έναν άλλον Αυστριακό κατασκευαστή πιάνων, την Boesendorfer, ηχείο της οποίας είχαμε δοκιμάσει εκείνη την εποχή. Όταν η Boesendorfer αποσύρθηκε από την αγορά των ηχείων, τη σκυτάλη πήρε (με τις ευλογίες του κ. Hans) η Brodmann. Είναι τόσο απλή η σχεδίαση των Brodmann, που εντυπωσιάζει.
Σχεδόν χωρίς κροσόβερ, χωρίς εξωτικά υλικά, χωρίς «τρελά» μεγάφωνα, χωρίς υλικά απόσβεσης και χωρίς παραφιλολογία και χαϊεντίστικο μάρκετινγκ, τα ηχεία της αποτελούν μια έκπληξη στη σημερινή αγορά του audio. Φέρουν τυπικά μεγάφωνα, «κρύβοντας» καλά τη μαγεία τους στο σχεδιασμό της καμπίνας.
Τα ηχεία της εταιρείας ξεχωρίζουν από τα τουίτερ τους, τα οποία είναι τα μόνα ορατά μεγάφωνα στο σώμα τους.
Στον κατάλογό της υπάρχουν από πολύ ακριβά μοντέλα, όπως αυτά της σειράς VC, έως λιγότερο ακριβά, όπως τα Festival, ένα μέλος της οποίας είχαμε στο στούντιο του περιοδικού τις τελευταίες εβδομάδες. Ήταν το μοντέλο F2, που ανήκει στην κατηγορία τιμής των 6.000 ευρώ. Ένα ηχείο δαπέδου τριών μεγαφώνων με ύψος λίγο περισσότερο από ένα μέτρο.
Στην πρόσοψη προβάλλει ένα τουίτερ, ενώ στα πλάγια υπάρχουν από ένα πάνελ, όπου η λειτουργία τους είναι να δονούνται από τις χαμηλές συχνότητες, ενώ η στήριξη του ηχείου γίνεται από ξύλινο πέλμα που γειώνει στο πάτωμα με ρυθμιζόμενες ακίδες.
Ως κατασκευαστής πιάνων, η Brodmann ξέρει από φινιρίσματα και όψεις - είναι άλλωστε ένα από τα δυνατά της χαρτιά. Εφαρμόζει τις ίδιες τεχνικές «εμφάνισης» και στα ηχεία της. Το F2 «λαμποκοπάει» από πραγματικό φινίρισμα πιάνου, στοιχείο που από μόνο του συμβάλλει στη θετική αποδοχή του μοντέλου, όπου κι αν βρεθεί. Το ζευγάρι έρχεται σε ξεχωριστά κουτιά, καλά συσκευασμένο, και η εγκατάσταση αλλά και η τοποθέτησή του γίνονται πολύ εύκολα.
ANTHXOYNTA HXEIA
Αν αφαιρέσουμε το κορυφαίο τους φινίρισμα, τα ηχεία δεν έχουν κάποιο εξωτικό εξάρτημα για να καταπιαστούμε. Είναι τόσο απλά, που τρομάζουν. Εσωτερικά επικρατεί το απόλυτο κενό. Αν και η καμπίνα τους είναι από χοντρό MDF, δεν έχει υποθαλάμους, «πονηρά» δεσίματα ή απορροφητικό υλικό.
Το μόνο που θα εντοπίσει κανείς είναι ένα απλό κροσόβερ με δύο στοιχεία (πηνίο και αντίσταση), ποιοτική εσωτερική καλωδίωση της Synergestic, και αυτό είναι όλο. Πίσω από το αριστερό και το δεξί πλαϊνό πάνελ των ηχείων έχουμε ένα μεγάφωνο μιντ γούφερ διαμέτρου 6 ιντσών με κώνο από συμπιεσμένο χαρτί.
Δηλαδή, υπάρχουν δύο μεγάφωνα, ένα τοποθετημένο στην αριστερή πλευρά και ένα στη δεξιά πλευρά του ηχείου. Αυτά «βλέπουν» το ειδικό πάνελ με πέντε γρίλιες και ηχοπερατό ύφασμα (εμπνευσμένο από πιάνο), το οποίο έχει ύψος σχεδόν 1 μέτρο και πλάτος 18 εκ.
Η κάθε πλευρά του F2 λειτουργεί ως «υποηχείο» - αυτό είναι το ένα στοιχείο της πατέντας του Hans Deutsch. To άλλο είναι μια μακρόστενη οπή στη βάση του. Αυτή λειτουργεί όχι ως ανάκλαση μπάσου, αλλά ως χαμηλοπερατό φίλτρο, εξού και η απλότητα του κροσόβερ, αφού η κύρια δουλειά του F2 γίνεται από την παραπάνω οπή.
Η εταιρεία αναφέρει ότι λειτουργεί ως πόρτα. Όταν παίζει μουσική σ’ ένα δωμάτιο με μεγάλη πόρτα, τότε έξω ακούμε όλες τις συχνότητες. Όσο κλείνουμε την πόρτα, τόσο κόβονται οι υψηλές συχνότητες.
Έχοντας ελάχιστα ανοιχτή την πόρτα, μόνο οι χαμηλές συχνότητες θα περάσουν έξω - έτσι και η οπή του F2 αφήνει μόνο τις συχνότητες κάτω από 130Hz, λειτουργώντας ως φίλτρο με κλίση 4,5dB. Πράγματι, η ιδέα αυτή λειτουργεί και εντυπωσιάζει.
Το εσωτερικό της καμπίνας έχει λόγο που είναι εντελώς κενό, αφού ο αέρας που συμπιέζεται εκεί από την κίνηση των μιντ γούφερ λειτουργεί ως επιπλέον μεγάφωνο χαμηλών από τα 130Ηz και κάτω (36Hz). To βασικό μυστικό των Brodmann είναι, με άλλα λόγια, η οπή στη βάση και τα πλαϊνά πάνελ. Κατά τα άλλα, είναι ένα ηχείο με ποιοτικούς ακροδέκτες, χωρίς δυνατότητα καλωδίωσης. Στις δοκιμές μας αποδείχθηκε πανεύκολο στην οδήγηση και πολύ ευχάριστο στην ακρόαση.
Το παίξαμε με το σύστημα YBA Passion αλλά και με τον ολοκληρωμένο-αποκάλυψη ModWright KW200. Αν και το F2 δεν είναι το «καλό» ηχείο της Brodmann, απέδειξε ότι η διαφορετική διαδρομή προσέγγισης του σχεδιασμού του Hans Deutsch είναι αποτελεσματική.
Ο ήχος που εισπράξαμε ήταν φυσικός και αχρωμάτιστος. Σε πολλά κομμάτια αποκαλυπτικός και εντυπωσιακός. Οι χαμηλές έδειχναν ότι κάπου υπάρχει ένα υπογούφερ. Τι κι αν το μεγάφωνα του F2 δεν είναι μεγαλύτερα από 6 ίντσες; Η στερεοφωνική εικόνα είχε ακρίβεια καρφίτσας και η μουσικότητα ήταν... από μουσικό όργανο.
Το ηχείο παίζει με φυσικά στοιχεία, και αυτό αρέσει στο αυτί μας. Δεν υπάρχουν τεχνουργήματα, μεγεθύνσεις, υπερβολές ή αναλύσεις που ξεφεύγουν από την πραγματικότητα. Είναι ένα ηχείο που θα πρέπει να ακούσουμε ώστε να εμπλουτίσουμε τις εμπειρίες μας, αφού δε μοιάζει με τα συνηθισμένα.
Μας άρεσαν ο τρόπος περιγραφής, η απλότητα της ερμηνείας και η φυσικότητα της υπόστασής τους. Όσοι ψάχνουν εντάσεις, δυνάμεις και μοντέρνα ακούσματα δε θα τα βρουν εδώ. Υπάρχουν τόσα σουρεαλιστικά ηχεία εκεί έξω, που δεν είναι δύσκολο να τα εντοπίσει κανείς, φυσικά όμως είναι ελάχιστα - και σε αυτά ανήκει το F2. Give it a try.
YΠΕΡ
- Φυσική συνταγή
- Απλότητα υλοποίησης
- Κορυφαία ερμηνεία
- Ευαισθησία
ΚΑΤΑ
- Τιμή
- Δύναμη και πάθος
ΣΧΟΛΙΟ
Ένα ηχείο για όσους αγαπούν την αλήθεια, την πραγματικότητα και τη φύση. Ένα ηχείο που βασίζεται σε μουσικό όργανο και σε μια τεχνική που δε μοιάζει με καμιά άλλη της αγοράς. Επιστροφή στη φύση...
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
ΕΙΔΟΣ: Ηχείο δαπέδου
ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΩΝ: 36-25.000Hz (±3dB)
ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ ΚΡΟΣ: 2,15 kHz (-6 dB/oct)
ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ: 91dB/m (1,8W)
ΜΕΓΙΣΤΗ ΑΠΟΛΑΒΗ: 84W
ΕΜΠΕΔΗΣΗ: 8Ω
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (YxΠxΒ): 1.112x216x275 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 19 κιλά
ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ: Aurion
ΕΠΑΦΗ: 210. 8088.902
ΤΙΜΗ: 5.900 €