Ενώ οι άνθρωποι ισχυρίζονται ότι εκτιμούν την αξία των αναμνήσεών τους περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη μορφή δεδομένων που βρίσκονται αποθηκευμένα στις ψηφιακές συσκευές τους, είναι πρόθυμοι να τις πουλήσουν για ελάχιστα χρήματα, όπως φανέρωσε πρόσφατη έρευνα της Kaspersky Lab. Μία από τις έρευνες έδειξε ότι για το 49% των ανθρώπων οι προσωπικές και ευαίσθητες φωτογραφίες τους αποτελούν το πιο πολύτιμο δεδομένο που έχουν στις συσκευές τους, ακολουθούμενες από φωτογραφίες των παιδιών τους και των συζύγων τους.
Η σκέψη να χάσουν αυτές τις πολύτιμες αναμνήσεις θεωρείτε περισσότερο αγχωτική από το ενδεχόμενο ενός αυτοκινητιστικού ατυχήματος, ενός χωρισμού με το σύντροφό τους ή ενός τσακωμού με ένα φίλο ή ένα μέλος της οικογένειάς τους. Ωστόσο, όταν έρχονται αντιμέτωποι με την απόφαση να διαγράψουν αυτά τα δεδομένα με αντάλλαγμα χρήματα, οι άνθρωποι παραχωρούν τα ψηφιακά τους δεδομένα – όπως φωτογραφίες – για πολύ μικρά ποσά της τάξης των 10,37€.
Όταν ρωτήθηκαν, οι άνθρωποι υποστήριξαν ότι οι ψηφιακές τους αναμνήσεις έχουν μία ξεχωριστή θέση στις καρδιές τους, ίσως επειδή αυτές οι αναμνήσεις θεωρούνται αναντικατάστατες. Πάνω από τα 2/5, για παράδειγμα, δηλώνουν ότι δεν ήταν σε θέση να αντικαταστήσουν φωτογραφίες των ταξιδιών τους (45%), των παιδιών τους (44%) ή των ίδιων (40%).
Η έρευνα δείχνει ότι το ενδεχόμενο να χάσουν αυτές τις πολύτιμες αναμνήσεις αγχώνει πάρα πολύ τους περισσότερους ανθρώπους. Στην πραγματικότητα, οι τελευταίες μελέτες της Kaspersky Lab υποδεικνύουν ότι οι άνθρωποι συχνά εκτιμούν περισσότερο τις συσκευές και τις φωτογραφίες τους, από ότι τους συνεργάτες, τους φίλους και τα κατοικίδιά τους.
Η Kaspersky Lab ρώτησε τους συμμετέχοντες πόσο αγχωμένοι θα ένιωθαν σε διάφορα γεγονότα, όπως μια ασθένεια ενός συγγενικού προσώπου, ένας χωρισμός με το σύντροφό τους, ενα αυτοκινητιστικό ατύχημα, μια ενδεχόμενη απώλεια των ψηφιακών τους φωτογραφιών ή επαφών και μερικές ακόμα καταστάσεις. Σε όλη την υφήλιο, η ασθένεια ενός συγγενικού προσώπου έρχεται πρώτη στη λίστα με τα αγχωτικά γεγονότα που μπορεί να βιώσει ένας άνθρωπος.
Η απώλεια ή η κλοπή μίας συσκευής, σε συνδυασμό με την απώλεια των ψηφιακών φωτογραφιών, έρχεται δεύτερη και τρίτη στις περισσότερες εθνικότητες παγκοσμίως αφήνοντας πιο κάτω στη λίστα των αγχωτικών καταστάσεων το αυτοκινητιστικό ατύχημα, το χωρισμό με το σύντροφο, μία κακή μέρα στη δουλειά, τις φιλονικίες με μέλη της οικογένειας ή φίλους, την ασθένεια κατοικίδιου και μερικές ακόμα περιπτώσεις.
Ωστόσο, ένα πείραμα που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Kaspersky Lab από ψυχολόγους των Μέσων του Πανεπιστημίου του Βίρτσμπουργκ έδειξε επίσης στους ερευνητές ένα αντιφατικό αποτέλεσμα: παρ’ όλη την αγάπη τους για τα προσωπικά τους δεδομένα, οι άνθρωποι είναι πρόθυμοι να τα πουλήσουν σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές.
Οι συμμετέχοντες του πειράματος κλήθηκαν να ορίσουν μια χρηματική αξία για τα δεδομένα που βρίσκονται αποθηκευμένα στο smartphone τους - συμπεριλαμβανομένων των φωτογραφιών της οικογένειας και φίλων, τα στοιχεία επικοινωνίας και τα προσωπικά τους έγγραφα. Παραδόξως, οι αξίες που όρισαν οι άνθρωποι για τα δεδομένα τους ήταν σημαντικά χαμηλότερες από τις αναμενόμενες, λαμβάνοντας υπόψη την αγωνία που δήλωσαν ότι θα βιώσουν αν επρόκειτο να χάσουν τα δεδομένα τους.
Οι άνθρωποι τείνουν να κοστολογούν περισσότερο τις χρηματοοικονομικές τους πληροφορίες και τα στοιχεία πληρωμής (κατά μέσο όρο 13,33€) από ό, τι άλλες μορφές δεδομένων. Τα στοιχεία επικοινωνίας θεωρήθηκε ότι αξίζουν 11,89€ κατά μέσο όρο και οι γενικές φωτογραφίες αποτιμήθηκαν σε μόλις 10,37€ κατά μέσο όρο.
Επιπλέον, το πείραμα έδειξε ότι οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να ανταλλάξουν με χρήματα τις πιο πολύτιμες αναμνήσεις τους. Όταν προσφέρθηκε αμοιβή στους συμμετέχοντες (με βάση τα ανωτέρω ποσά) για τη διαγραφή των δεδομένων τους (δεν διαγράφηκαν στοιχεία στην πραγματικότητα), οι φωτογραφίες με μέλη της οικογένειας και φίλους, τα προσωπικά έγγραφα και οι φωτογραφίες των ίδιων των συμμετεχόντων ήταν οι κατηγορίες δεδομένων που εγκρίθηκαν πιο συχνά για διαγραφή.
«Το πείραμά μας έδειξε ενδιαφέροντα και αντιπροσωπευτικά αποτελέσματα: ενώ οι άνθρωποι πιστεύουν ότι κατανοούν την αξία των δεδομένων τους, η συναισθηματική αξία δεν αντανακλάται στις καθημερινές τους ενέργειες. Από τη μία πλευρά, οι άνθρωποι φαίνεται να έχουν επίγνωση των τύπων δεδομένων που είναι πιο σημαντικά για τους ίδιους- πιστεύουν ότι η απώλεια των ψηφιακών τους αναμνήσεων, όπως οι φωτογραφίες, είναι εξαιρετικά οδυνηρή. Από την άλλη πλευρά, οι άνθρωποι έχουν μια περιορισμένη ενημέρωση σχετικά με την αξία των δεδομένων τους, με αποτέλεσμα να τους αποδίδουν ελάχιστη χρηματική αξία.
Γνωρίζουν ότι είναι συναισθηματικά σημαντικά, αλλά δεν είναι σε θέση να εκτιμήσουν την αξία τους ακόμα. Θα πρέπει κάποιος να τους υπενθυμίσει ενεργά τι αξίζουν τα δεδομένα προτού τα μοιραστούν, ή επιτρέψουν σε κάποιον να τα διαγράψει», σχολίασε ο Andrei Mochola, Head of Consumer Business της Kaspersky Lab.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πείραμα και την έρευνα, μπορείτε να δείτε την έκθεση: «Risking data heartache: it hurts to lose the data you love».