Η Wadia δεν είναι καινούργια εταιρεία, ούτε λανσάρει καινούργια player κάθε φορά που οι επεξεργαστές αυξάνουν πυρήνες και τα λειτουργικά συστήματα εκδόσεις. Για παράδειγμα, το CD player που δοκιμάζουμε εδώ κυκλοφόρησε το 2009, και από τότε φιγουράρει στον κατάλογό της.
Η Wadia, που είναι το επώνυμο ενός εκ των ιδρυτών της με συριακή καταγωγή, κάποτε είχε ξεχωριστή θέση στο νου και στην καρδιά των μουσικόφιλων.
Στην πορεία χάθηκε -ίσως την έβλαψε η φήμη της- και επέστρεψε τελευταία πάλι στο προσκήνιο. Τη βοήθησε πολύ το γεγονός ότι το 2008 πήρε πρώτη άδεια από την Apple για να κατασκευάσει iPod dock, παρουσιάζοντας το iTransport, το οποίο πήρε τα εύσημα για την ποιότητά του. Η κίνηση αυτή δείχνει τη διορατικότητα της εταιρείας.
Την ίδια διορατικότητα έχει και η αντιπροσωπεία που εισάγει τη Wadia στην Ελλάδα, ο Βιντεορυθμός, που τελευταία δραστηριοποιήθηκε και πάλι, έχοντας ένα στολίδι, ένα υπέροχο, καινούργιο audiophile κτίριο δίπλα από το πρώην γήπεδο του Παναθηναϊκού στη Λ. Αλεξάνδρας.
Τι «381» είναι το δεύτερο CD player στους καταλόγους της Wadia, αφού στην κορυφή φιγουράρει το ακόμα ακριβότερο S7i. H καταγωγή του είναι από τις HΠΑ, γεγονός που το... φωνάζει, έχοντας την αμερικανική σημαία κολλημένη με αυτοκόλλητο στο κουτί. Για το είδος είναι μια θεόβαρη συσκευή, ξεπερνά τα 25 κιλά, ενώ ο όγκος της φέρνει περισσότερο σε μονομπλόκ τελικό ενισχυτή, παρά σε player.
Το ίδιο και η τιμή του. Σπάνια έχουν περάσει την πόρτα του εργαστηρίου τόσο βαριά CD (only) player, και να φανταστείτε ότι υπάρχει και η έκδοση 381i με ψηφιακές εισόδους για πρόσβαση στο DAC. Το σασί σχηματίζεται από μασίφ κομμάτια αλουμινίου, πάχους 15 χιλιοστών, που δένουν στις γωνίες με τέσσερις κυλινδρικές κολόνες. Η έδραση γίνεται σε ακίδες (ή και σε πατάκια) που θα βρείτε στη συσκευασία.
Το συρτάρι φόρτωσης του δίσκου είναι εντελώς αθόρυβο, ενώ οι ενδείξεις είναι όλες μπλε. Η συσκευή διατίθεται σε ασημί και σε μαύρο φινίρισμα.
Στην πρόσοψη υπάρχουν ακόμα πέντε απλής πίεσης για τα βασικά, ενώ η έκπληξη έρχεται στην πίσω όψη. Είναι μια τεράστια επιφάνεια με τέσσερα μόνο βύσματα εξόδων: ένα ζεύγος RCA και ένα ζεύγος XLR. To μαύρο πλαίσιο που διακρίνεται στη φωτογραφία είναι για δεχθεί την αναβάθμιση ώστε να αποκτήσει ψηφιακές εισόδους και να μετατραπεί σε 381i.
Το player έχει ενσωματωμένο ρυθμιστικό στάθμης, που ελέγχεται μέσω των δύο από τα πέντε πλήκτρα της πρόσοψης, αλλά και από τηλεχειριστήριο. Με αυτόν τον τρόπο η συσκευή μπορεί να λειτουργήσει ως ψηφιακός προενισχυτής, οδηγώντας κατευθείαν τον τελικό μας. Αν, όμως, το αποκτήσετε ως 381i, τότε μπορεί να αναλάβει και άλλες πηγές. Η βάση του «381» είναι το DigiMaster v2.5, το μυστικό της Wadia, που είναι ένα upsampling λογισμικό, και ο ψηφιοαναλογικός μετατροπέας επιπέδου 96kHz/24 bit.
Το τσιπ που χρησιμοποιεί για τη μετατροπή το «381» είναι το 1704Κ της Burr-Brown, ένα ολοκληρωμένο που δε βρίσκεται πια σε παραγωγή. Ανήκει στα «συλλεκτικά» τσιπάκια, απ’ όπου η Wadia αντλεί όλες τις αρετές του, που είναι τα μεγάλα δυναμικά, οι υψηλές επιδόσεις σε χαμηλές στάθμες και οι περιορισμένες παραμορφώσεις.
Το 1704Κ μαζί με το ψηφιακό φίλτρο PCM1704, που αυξάνει την υπερδειγματοληψία κατά 8x, φθάνοντάς τη σε ανάλυση στα 96kHz, είναι ο ένας πυλώνας του player. Ο άλλος, όπως είπαμε, είναι το λογισμικό (αλγόριθμος).
Η ρύθμιση της έντασης από 0,3V έως 4,25V γίνεται διαμέσου του λογισμικού DigiMaster v2.5, που πάντα τροφοδοτεί με 24 bit τη βαθμίδα του DAC, ώστε να μην έχουμε απώλεια ανάλυσης (κόψιμο bit), ακόμα και στις πολύ χαμηλές στάθμες.
O παραπάνω εξοπλισμός καθιστά ικανό το player να παίζει μέχρι και ΜP3, WMA και Flac (έως 96/24) αρχεία από δίσκους CD-R/RW. Θα προτιμούσαμε να είχε μία είσοδο USB για αυτόν το σκοπό, αλλά οι high end εταιρείες έχουν τη δική τους φιλοσοφία. Το transport, αν και είναι CD-ROM, εφαρμόζεται σε αυτό σύστημα περιορισμού του jitter με την ονομασία «ClockLink».
Η τροφοδοσία είναι και αυτή πλουραλιστική. Υπάρχουν δύο απομονωμένοι τοροειδείς μετασχηματιστές, που μετά το φιλτράρισμα του ρεύματος παρέχουν ανεξάρτητους κλώνους τροφοδοσίας στα ρολόγια, στη μετατροπή, στο στάδιο εξόδου και στην ψηφιακή επεξεργασία του σήματος.
ΛΑΜΠΕΙ ΔΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ
Βέβαια, το player είχε γράψει πολλές ώρες λειτουργίας πριν εμφανιστεί στο στούντιο για δοκιμή. Και τι με αυτό; Καμία ρυτίδα ή άσπρη τρίχα δεν το είχε σημαδέψει. Είναι μοντέλο του 2009 και το φωνάζει με όση δύναμη αναζητεί δίσκους CD για «εκτέλεση». Πριν από την ακρόαση το τσέκαρα για την ησυχία του με τον κλασικό δίσκο της Denon (Audio Technical CD), που περιέχει σήματα σε χαμηλές στάθμες, για να εντοπίσω το κατώφλι του θορύβου του.
Κανένα πρόβλημα, ήταν πολύ πιο χαμηλό από το όριο του δίσκου. Μετά ακολούθησαν και άλλοι δίσκοι δοκιμών, από τις Chesky και DMP, ανώφελα, όμως, το player δεν το έπιασα πουθενά λάθος. Αγέρωχο και στιβαρό από την κατασκευή και τα ηλεκτρονικά του, «ρουφούσε» με βουλιμία κάθε νησίδα και κοιλάδα των CD.
Ήρθε, όμως, η ώρα για μουσικές ακροάσεις. Με το σύστημα αναφοράς του περιοδικού, που αποτελείται από τα ενισχυτικά Passion 1000 της YBA και τα διαχρονικά (και συλλεκτικά) ηχεία SCM70 της ATC, δεν μπορούσε παρά να «τραγουδήσει». Πρώτος δίσκος μια υπέροχη ηχογράφηση του Doug MacLeod από την JVC. Η ανάλυση εδώ έφθασε στο φυσικό μέσα από ένα χειμαρρώδες μουσικό μονοπάτι.
Το «381» δεν ακολουθεί το δρόμο της γλυκύτητας και του ξενέρωτου high end, αλλά του ξυραφιού και της οξύτητας. Του κοφτού και του απότομου. Του SACD (αν και δεν παίζει τέτοιους δίσκους) και των αρχείων high rez. Κιθάρα, φωνή, κρουστά, μπάσο όλα φυσικά, ουδέτερα και καθαρά. Αποπνέει τόσο υψηλή αίσθηση εγγύησης και σιγουριάς σε ό,τι βγάζει, που, αν θέλει να βελτιώσει κανείς κάτι, θα πρέπει να ψάξει σε άλλον κρίκο της αλυσίδας.
Υπάρχουν τρία φίλτρα (αλγόριθμοι) για να διαλέξει κανείς «χαρακτήρα»: δυναμικό, αεράτο ή ενδιάμεσο ήχο. Τα φίλτρα αυτά έχουν εμφανές αποτέλεσμα και είναι εύκολο να πειραματιστείτε μαζί τους. Διαλέξαμε τον «αέρινο» χαρακτήρα του και επόμενο δίσκο. Το Way Out West του Sonny Rollins. Μια κορυφαία ηχογράφηση, σχεδόν επιπέδου master tape.
Οι άφθονες λεπτομέρειες του δίσκου παρουσιάστηκαν εμπρός μας με απλότητα, αρχοντιά και χωρίς κανένα ίχνος συμπίεσης. Ξαφνικά ο χώρος γέμισε με ζωή και «θαμώνες», ενώ ακουγόταν το κομμάτι Everybody loves my baby από τη θρυλική ηχογράφηση Live at the Pawnshop. Η μαγεία των δυναμικών αυτής της ζωντανής ηχογράφησης μας αύξησε την όρεξη για περισσότερη ακρόαση. Οι σκηνές και οι στερεοφωνικές εικόνες δημιουργούσαν 3D περιγραφικότητες, που σπάνια λαμβάνονται από CD player. Αυτό το Wadia είναι τόσο ήρεμο και τόσο αποφασισμένο, που σε υποβάλλει μουσικά.
Είναι, όμως, και πολύ ακριβό, και αυτό ανατρέπει την όλη διάθεση, ωστόσο δεν κοστίζει τίποτε για να το ακούσει κανείς. Το Wadia 381, αν και τα έχει τα χρονάκια του, είναι τόσο φρέσκο όσο η μουσική, όσο παλιά κι αν είναι η ηχογράφησή της. Ανήκει εκεί ψηλά, μαζί με τα Esoteric και Playback, είναι δίχως άλλο ένα από τα καλύτερα CD player της ελληνικής αγοράς σήμερα!
ΥΠΕΡ
- Ουδετερότητα
- Μουσικό και φυσικό
- Βαριά κατασκευή
ΚΑΤΑ
- Σίγουρα η τιμή
- Παίζει μόνο CD
- Ρύθμιση στάθμης εξόδου
ΣΧΟΛΙΟ
Η παρέα των κορυφαίων CD player μεγάλωσε με το Wadia 861. Ανάλυση, φυσικότητα και εγγύηση για το αποτέλεσμα. Μετατρέπεται σε DAC με αναβάθμιση.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
EIΔΟΣ: CD player
ΠΑΙΖΕΙ: ΜP3, FLAC, WMA
ΕΞΟΔΟΙ: 2xRCA, 2xXLR
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 18,4x43,2x42 εκ.
ΒΑΡΟΣ: 25 κιλά
ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ: Bιντεορυθμός
ΕΠΑΦΗ: 210.6423.000
ΤΙΜΗ: 8.500 €