fbpx
Τρίτη, 05 Μαρτίου 2013 23:42

Esoteric K-05

«ΛΙΓΟ ΠΙΟ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟ ΟΝΕΙΡΟ» ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΤΙΤΛΟΣ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΔΟΚΙΜΗΣ. Η ΠΕΡΙΦΗΜΗ ΣΕΙΡΑ «Κ» ΤΗΣ ΕΞΙΣΟΥ ΠΕΡΙΦΗΜΗΣ ESOTERIC ΟΛΟ ΚΑΙ ΦΘΗΝΑΙΝΕΙ, ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΚΑΛΙΑΣΕΙ ΟΛΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΥΣ AUDIOPHILES ΠΟΥ ΔΙΨΟΥΝ ΓΙΑ ΜΙΑ ΓΟΥΛΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΥΝΑΤΟ ΙΑΠΩΝΙΚΟ ΚΟΚΤΕΪΛ ΠΟΥ ΛΙΓΟΙ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΘΕΣΗ ΝΑ ΓΕΥΘΟΥΝ. 

 

Στις αρχές του ’11 η Esoteric μας έδωσε μια γερή πρώτη γεύση από το τι επρόκειτο να επακολουθήσει, με τη ναυαρχίδα της σειράς ψηφιακών πηγών «Κ», το Κ-01. Ένα κανονικότατο τανκ 31 κιλών εξοπλισμένο με τον κορυφαίο custom μηχανισμό ανάγνωσης VRDS-NEO VMK-3.5-20S, το οποίο όσοι κατόρθωσαν να αποκτήσουν δε βλέπουν απολύτως κανέναν λόγο να αντικαταστήσουν, τουλάχιστον μέχρις ότου η οπτική τεχνολογία μπει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας μια και καλή. 

Δέκα μήνες μετά, το χειμώνα που μας πέρασε δηλαδή, ο ΗΧΟΣ έγραφε για το κατά 3 κιλά και... 7.500 ευρώ ελαφρύτερο Κ-03, που οπωσδήποτε μας άφησε με τη βεβαιότητα ότι, έπειτα από περίπου έξι δεκαετίες ιστορίας και προσφοράς στο χώρο, η σχεδίαση ενός πραγματικά καλού ψηφιακού player από τους μηχανικούς της Esoteric είναι ανάλογη της παρασκευής ενός... καλού σάντουιτς από τον σεφ ενός εστιατορίου με τρία αστέρια Michelin. Απλούστατη υπόθεση! 

Ερχόμενοι στο σήμερα, στο τώρα, παρατηρούμε τη συνέχιση της καθοδικής πορείας -από πλευράς κατηγορίας- στα ολοκληρωμένα players του Ιάπωνα κατασκευαστή. Το Κ-05, με το οποίο ασχοληθήκαμε αυτόν το μήνα, τοποθετείται 3ο στην κατάταξη της σειράς, ενώ μαθαίνουμε πως οσονούπω το όλο εγχείρημα θα ολοκληρωθεί με το «εισαγωγικό» Κ-07.

Με την πεποίθηση ότι η Esoteric δεν είναι από τους κατασκευαστές που παίρνουν το μαχαίρι -ή, πιο σωστά, το Κατάνα- «και... όποιον πάρει ο Χάρος» για να φτιάξουν ένα downgrade μοντέλο, επί της ουσίας αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να εντοπίσουμε τις δομικές διαφορές μεταξύ του Κ-05 και των μεγαλύτερων αδερφών του, καθώς και μέχρι ποιου σημείου αυτές αποστασιοποιούν το εν λόγω από τις κορυφαίες ηχητικές επιδόσεις που γευτήκαμε πέρυσι από τα δύο μοντέλα αιχμής. 

 

ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ... 

Ως είθισται, κάθε μηχανή της Esoteric υποδέχεται τον υποψήφιο αγοραστή ή δοκιμαστή της με το δικό της, μοναδικό και άκρως πολυτελή τρόπο. Κατ’ αρχάς σου προτείνει το βαρύ της τηλεχειριστήριο, και στη συνέχεια σε προκαλεί να τη «χαϊδέψεις» με το βλέμμα σου. Κατά κανόνα, αυτό που αντικρίζει κανείς είναι ένα μεταλλικό γλυπτό, ένα κομψοτέχνημα τεχνολογίας που μεταδίδει κατά τρόπο έντονο το κοντράστ της σεμνής, σχεδόν κλινικής εμφάνισης που ωραιοποιεί το κτήνος που βρυχάται στα σωθικά της. 

Εξαιρετική είναι η δουλειά που έχει γίνει και στην περίπτωση του Κ-05. Όντας ελαφρώς κοντύτερο από τα δύο μεγαλύτερα μοντέλα της σειράς, κατά τα άλλα στηρίζεται στην ίδια σχεδιαστική αρχή. Στρογγυλεμένες γωνίες, φάλτσα σμιλεμένα τμήματα στο πάνω και το κάτω άκρο της πρόσοψης, στήριξη τριών σημείων. Φυσικά, το αλουμίνιο είναι το κυρίαρχο υλικό του σασί του Κ-05 που, στα χέρια του Ιάπωνα κατασκευαστή, αποκτά υπόσταση εύπλαστου πυλού τον οποίο διαχειρίζεται όπως εκείνος επιθυμεί. 

Ωστόσο, το πραγματικό πάρτι συντελείται στο εσωτερικό του μηχανήματος, όπου ο αρχηγός εδώ δεν είναι από τον custom μηχανισμό ανάγνωσης. Πρόκειται για τον ακλόνητο VRDS-NEO VMK-5, που είναι ο «ελαφρύτερος» εκ των τριών εκδόσεων που χρησιμοποιεί η Esoteric στα player της και στηρίζεται στο ατσάλι ως το βασικό υλικό κατασκευής. Ο εν λόγω είναι εξοπλισμένος με σύστημα απαλοιφής των κραδασμών από την περιστροφή του δίσκου, ενώ βεβαίως δε λείπει και η τεχνική «Axial sliding pick-up» που είχαμε δει και στο Κ-01. Καθώς οι φακοί μετακινούνται για να τοποθετηθούν στο οικείο σημείο του δίσκου, η κεφαλή του λέιζερ ακολουθεί τοποθετημένη κάθετα ως προς τους φακούς, εξασφαλίζοντας έτσι υψηλή ακρίβεια στην ανάγνωση των δεδομένων του δίσκου. 

Σε ό,τι αφορά το στάδιο της ψηφιοαναλογικής μετατροπής, εκεί επιδρούν δύο μετατροπείς ΑΚ4399 της ΑΚΜ (στο Κ-03 υπήρχαν τέσσερις από αυτούς και στο Κ-01 οκτώ) σε dual-mono διάταξη και σε διαφορική συνδεσμολογία (κάτι σαν balanced δηλαδή), γεγονός που επιφέρει σημαντικά οφέλη στη γραμμικότητα, στο θόρυβο και στο διαχωρισμό των καναλιών. Στο αναλογικό στάδιο, μια συστοιχία από τελεστικούς ενισχυτές JRC απομονώνουν και οδηγούν την έξοδο του Κ-05.

Σημειωτέον ότι υπάρχουν ανεξάρτητες συστοιχίες για τα σήματα hot και cold, όπως αυτά λαμβάνονται από την έξοδο των μετατροπέων, με συνέπεια να προσφέρεται μια αληθινά balanced συνδεσμολογία που οπωσδήποτε θα πρέπει να εκμεταλλευτείτε χρησιμοποιώντας τις αντίστοιχες εξόδους της συσκευής. Σε περίπτωση που αποφασίσετε να χρησιμοποιήσετε τις single-ended (RCA) εξόδους, η συσκευή αυτομάτως παραλληλίζει τους τελεστικούς ενισχυτές.

Εντύπωση προκαλεί το ευμέγεθες τροφοδοτικό που είδαμε στο εσωτερικό του Κ-05, το οποίο κάλλιστα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε ένα μικρό τελικό ενισχυτή, ενώ φυσικά επικρατούν η παροιμιώδης τάξη και η αυστηρή διαμερισματοποίηση στην οποία μας έχει συνηθίσει ο Ιάπωνας κατασκευαστής. 

Από πλευράς δυνατοτήτων, το K-05, πέρα από ένα υψηλών προδιαγραφών player, μπορεί να σταθεί και ως DAC, και δη ως USB-DAC. Η ενσωμάτωση της επαφής USB είναι ασύγχρονου τύπου και μπορεί να δεχθεί σήματα από τον υπολογιστή μας επιπέδου 192/24. Βέβαια, λάβετε υπόψη πως θα χρειαστεί να εγκαταστήσετε έναν ειδικό driver στον υπολογιστή σας (PC ή MAC) που θα βρείτε στην ιστοσελίδα του κατασκευαστή. 

Αντίστοιχου επιπέδου σήματα μπορεί να δεχθεί τόσο από την ομοαξονική όσο και από την οπτική είσοδο που θα βρείτε στο πίσω μέρος του, ενώ δε λείπει η δυνατότητα αναδειγματοληψίας των εισερχόμενων σημάτων PCM σε επίπεδα x2 και x4. Σημειωτέον δε πως υπάρχει και η δυνατότητα μετατροπής των PCM σημάτων σε DSD, κάτι το απολύτως επιθυμητό. Τα ψηφιακά φίλτρα και η δυνατότητα επιλογής μεταξύ αυτών υπάρχει και στο Κ-05, όπως επίσης η δυνατότητα σύνδεσης του player με μία εξωτερική γεννήτρια χρονισμού (master clock) για να δεχθεί σήμα «ρολογιού» έως και 10MHz, που, μεταξύ άλλων, θα βελτιώσει τις επιδόσεις της συσκευής και κατά τη λειτουργία της ως USB DAC.

Εν γένει, λοιπόν, έχουμε να κάνουμε με ένα player που τιμά κατά τρόπο απόλυτο την καταγωγή του και, φυσικά, προσδίδει μπόλικη υπεραξία στα χρήματα που ζητά για την απόκτησή του. Αυτά, από πλευράς κατασκευής, σχεδίασης και δυνατοτήτων. Ας εξετάσουμε τώρα και τον τελευταίο κρίκο αυτής της -μάλλον πανίσχυρης- αλυσίδας. 

 

ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΗ 

Το Κ-05 έλαβε τη θέση του στο σύστημα αναφοράς του περιοδικού, παραγκωνίζοντας προς στιγμήν το player αναφοράς SCD-XA9000ES της Sony, το οποίο αργότερα επαναφέραμε, ώστε να κάνουμε τις σχετικές συγκρίσεις. Οι ακροάσεις ξεκίνησαν, και το γιαπωνέζικο player μας έδειξε εξαρχής τις ultra high end προθέσεις του. Κατευθείαν επέδειξε τις υγιείς δόσεις θράσους που οφείλουν να διαθέτουν όλες οι υλοποιήσεις της πενταψήφιας κατηγορίας τιμής.

Αυτό με απλά λόγια σημαίνει πως από τα πρώτα λεπτά ακρόασης θα... σας τραβήξει από το γιακά και θα σας καθηλώσει στην πολυθρόνα, πρωτίστως με την ακραία αίσθηση καθαρότητας που προσφέρει απ’ άκρου εις άκρον του συχνοτικού φάσματος. Θαρρείς πως παρατηρείς μια ανάγλυφη παράσταση στην οποία οι φιγούρες εναλλάσσονται, τοποθετούνται και εξελίσσονται με χειρουργική ακρίβεια, μην αφήνοντας τίποτα στη φαντασία. «Η αλήθεια γυμνή» θα μπορούσε να είναι ο τίτλος αυτής της ενότητας, μια φράση που περικλείει το πιο έκδηλο ηχητικό χαρακτηριστικό του Κ-05.

Δώστε του επιμελημένες ηχογραφήσεις με σεβαστό όγκο πληροφοριών χαμηλής στάθμης και γίνετε μάρτυρες μιας αποκάλυψης από αυτές που σε αναγκάζουν να ακούς και να ξανακούς και κάθε φορά να ανακαλύπτεις κάτι καινούργιο. 

Όντως, το στοιχείο του εντυπωσιασμού κυριαρχεί. Προσοχή, όμως, διότι το player μπορεί πολύ άνετα να μετατραπεί σε... τιμωρό μέτριων ή κακών ηχογραφήσεων, καθώς δεν έχει την παραμικρή διάθεση εξωραϊσμού των πραγμάτων. Με ομοίως ενθουσιώδη τρόπο εξελίσσεται η ροή του τέμπο στο πεδίο του χρόνου, ενώ η άρθρωση είναι -κυριολεκτικά- για σεμινάριο.

Ακούστε τους αγαπημένους σας βιρτουόζους πιανίστες, κιθαρίστες και σαξοφωνίστες και όσοι από εσάς έχετε μουσικές γνώσεις γράψτε κατευθείαν την παρτιτούρα αυτού που ακούτε! Κάθε νότα ακούγεται μία μία, ολόκληρη, στο χρόνο της, όσο σύντομος κι αν είναι αυτός. 

Τονικά, το Κ-05 είναι αψεγάδιαστο, αν και με χαρακτήρα στην ευρύτερη υψηλή περιοχή. Εδώ είναι που διαφέρει σε σχέση με το player της Sony και που, εντέλει, θα παιχτεί το παιχνίδι της τελικής επιλογής. Ενώ το Sony ακούγεται σαφώς πιο λεπτοφυές, στρογγυλό και γλυκό εκεί ψηλά, το Κ-05 αντιτείνει την πολύ πιο παχιά υφή. Βέβαια, μόνο μια ευθεία σύγκριση μπορεί να αναδείξει αυτό το χαρακτηριστικό, καθώς είναι πολύ διακριτικά ενταγμένο στον ήχο του.

Υπάρχει, όμως, και θα λέγαμε πως του στερεί την απόλυτη «αναλογικότητα». Σημειωτέον δε πως ο ηχητικός χαρακτήρας του Κ-05 είναι πανομοιότυπος, είτε αυτό λειτουργεί ως CD player είτε ως DAC. Όσο για τους πειραματισμούς μας με τις επιλογές αναδειγματοληψίας/φίλτρου, οι θέσεις 2x και 4x καταλήγουν σε ένα πιο λεπτοφυές αποτέλεσμα, ενώ σε κατάσταση DSD δίδεται σαφής έμφαση στην ευκρίνεια-ανάλυση και σε μια αίσθηση περίσσιας γραμμικότητας. Όσο για τα φίλτρα, τα FIR προτάσσουν τη ροή και τον παλμό, ενώ τα τύπου «short delay» βελτιώνουν τη ροή και τις αντηχήσεις, διατηρώντας μια «ελαστικότητα» στις χροιές. 

Εν κατακλείδι, η πηγή της Esoteric δείχνει να έχει πάντοτε τη νηφαλιότητα του ενδελεχούς διαχωρισμού και της σαφέστατης αποτύπωσης του περιγράμματος των οργάνων, που απαιτούμε από τους εκπροσώπους της κατηγορίας του Κ-05. 

 

ΥΠΕΡ 

-Κατασκευή-εμφάνιση 

-Πλήθος ρυθμίσεων 

-Μετατροπή από PCM σε DSD 

-Ασύγχρονη USB έως 192/24 

 

ΚΑΤΑ 

- Θα θέλαμε να «παίζει» και από το δίκτυο 

- Τι άλλο; Η τιμή! 

 

ΣΧΟΛΙΟ 

Λίγα είναι αυτά που χωρίζουν το εξαιρετικό Κ-05 από τα μεγαλύτερα αδέρφια του, και το σίγουρο είναι πως, για να τα αντιληφθεί κανείς, απαιτείται η ύπαρξη κορυφαίων συνοδών συσκευών. Αλλά... ούτως ή άλλως αυτή δεν είναι μια μόνιμη απαίτηση από την πλευρά της Esoteric; 

 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ 

Μηχανισμός ανάγνωσης: VRDS NEO VMK-5 

Αναλογικές έξοδοι: 1xRCA, 1xXLR 

Ψηφιακή έξοδος: 1xSPDIF 

Ψηφιακές είσοδοι: 1xSPDIF, 1xTOSLINK, 1xUSB (Type B), Word Sync (BNC) 

Λειτουργία USB: Ασύγχρονη, έως 24 bit/192kHz 

Αναδειγματοληψία: Κατ’ επιλογή, έως 32 bit/192kHz και PCM σε DSD 

Απόκριση συχνότητας: 5Hz-55kHz (-3dB) 

Στάθμη εξόδου: 2,45 Vrms 

Αντίσταση εξόδου: 100Ω (XLR), 25Ω (RCA) 

Λόγος σήματος προς θόρυβο: 115dB 

Δυνατότητα ανάγνωσης οπτικού μέσου: CD, CD-R/RW, SACD 

Βάρος: 14 κιλά 

Διαστάσεις (ΠxΥxΒ): 44,5x12,1x35,8 εκ. 

 

ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΣ: Golden Acoustics 

ΕΠΑΦΗ: 210.2921.131 

ΤΙΜΗ: 6.900 ευρώ 

 

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Ayon CD-5s Wadia 381 »

ΠΗΓΕΣ ΔΟΚΙΜΕΣ

ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

  • ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

    ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

    To νέο τεύχος κυκλοφορεί την Τρίτη (23/ΦΕΒ), με ένα συμβολικό χρήσιμο δώρο. Read More
  • 1

ΔΕΙΤΕ ΜΑΣ

MEMBERS OF...