fbpx
Παρασκευή, 17 Απριλίου 2015 01:35

Focal Dimension [Review]

Η ιδέα της Focal να συνδυάσει την ιδέα της ηχοβάσης με εκείνη της ηχομπάρας και ταυτόχρονα να δώσει την επιλογή χρήσης με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, κατέληξε σε μια άνευ προηγουμένου υλοποίηση από πλευράς αισθητικής, αλλά κυρίως ηχητικής ποιότητας.

 

Θεωρούμε εαυτούς πολύ τυχερούς που βρισκόμαστε μπροστά στην εξέλιξη της κατηγορίας αναζήτησης της βελτίωσης του ήχου των τηλεοράσεων. Στη μάχη έχουν ριχτεί κυριολεκτικά όλοι οι κατασκευαστές και ως αποτέλεσμα βλέπουμε καινούργιες ιδέες να βρίσκουν εφαρμογή συνεχώς. Η ώρα έφτασε και για τη Focal που σκέφτηκε να πρωτοτυπήσει.

Αντί να παρουσιάσει μια λεπτή ηχομπάρα συνοδευόμενη από κάποιο ξεχωριστό υπογούφερ ή να παρουσιάσει μια ηχοβάση αμφιβόλου αποτελεσματικότητας στο μέρος εκείνο των συχνοτήτων που αποτελεί την «αχίλλειο πτέρνα» των υλοποιήσεων της κατηγορίας, κλείστηκε για 3 χρόνια στα εργαστήριά της και βγήκε από εκεί με ένα αποτέλεσμα αντάξιο της φήμης και της δουλειάς της.
Η σύλληψη της ιδέας.

Η ηχομπάρα η ίδια είναι κατασκευασμένη από αλουμίνιο ενώ το προαιρετικό παθητικό subwoofer που τη συνοδεύει και τη μετατρέπει από ηχομπάρα σε ηχοβάση, στο επάνω μέρος του έχει σκούρα γυάλινη επιφάνεια, κάτι που προσθέτει στο αισθητικό αποτέλεσμα και εκτοξεύει την αισθητική. Οι διαστάσεις τόσο της ηχομπάρας αλλά κυρίως του subwoofer υπονοούν ότι εδώ πρόκειται για ένα σύστημα που κάνει χρήση του όγκου του προκειμένου να φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα, από πλευράς εντάσεων.

Όμως ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η Focal, για να μπορέσει να παρουσιάσει κατ’ αρχήν μια λεπτή ηχομπάρα, βασίστηκε σε μια πατέντα της Philips για τα μεγάφωνα που χρησιμοποιούνται στη Dimension. Η επιλογή της βασίστηκε κυρίως στο σκεπτικό ότι θα έπρεπε η ηχομπάρα να έχει την απαιτούμενη επάρκεια στο χαμηλό όταν χρησιμοποιείται μόνη της, αλλά να μπορούν επίσης τα χρησιμοποιούμενα μεγάφωνα να έχουν κατευθυντικές και ευρείας διασποράς ιδιότητες ήχου ταυτόχρονα, και να χωράνε στο σώμα μιας ηχομπάρας.

Η Dimension δεν είναι μία ηχομπάρα που χρησιμοποιεί τις ανακλάσεις του δωματίου για να δημιουργήσει ένα εικονικό πεδίο περιβάλλοντος ήχου. Είναι μία ηχομπάρα που στην πραγματικότητα χρησιμοποιεί τα μεγάφωνά της ως μεγεθυντικό φακό του ήχου, σε σχέση με την απόσταση της θέσης ακρόασης.

Αυτό σε συνδιασμό με το εξελιγμένο DSP που στέλνει τις συχνότητες κάτω των 400Hz στα μεγάφωνα που αναλαμβάνουν να αναπαράγουν το surround περιεχόμενο, αλλά και την εκμετάλευση όλου του πλάτους της ηχομπάρας να λειτουργεί ως bass reflex και από τις δύο πλευρές, φέρνουν ένα αποτέλεσμα που δεν υστερεί σε χαμηλές συχνότητες (από μόνη της φτάνει έως τα 50Hz) και δεν εξαρτάται από το ίδιο το δωμάτιο η αντίληψη του περιφερειακού ήχου.


Το υπογούφερ
Στους 5 διακριτούς ενισχυτές των 75Watt ισχύος που οδηγούν κάθε της μεγάφωνο, προστίθεται και ένας ακόμη ίδιας ισχύος, προκειμένου να οδηγήσει το προαιρετικό subwoofer, εφ’ όσον δεν χρησιμοποιούμε κάποιο άλλο subwoofer ή την Dimension μόνη της. Ο σχεδιασμός του ευθύς εξ’ αρχής κατέδειξε πως για να μπορέσει να λειτουργήσει και ως βάση για τηλεόραση, θα έπρεπε να χρησιμοποιεί αντικριστά μεγάφωνα προκειμένου να εξουδετερώσει τους όποιους κραδασμούς από την κίνηση τους.

Το ύψος του θα έπρεπε επίσης να είναι το ίδιο με την ηχομπάρα και για να γίνει αυτό εφικτό χρησιμοποιήθηκαν ελλειπτικά μεγάφωνα που δουλεύουν στην ίδια φάση μαζί, εξουδετερώνοντας κάθε υποψία κραδασμού.

Αντιγράφοντας τη λογική του bass reflex της dimension, και εκμεταλευόμενο τις μεγάλες του διαστάσεις είναι ικανό να στείλει το κάτω όριο των συχνοτήτων στο εντυπωσιακό νούμερο των 30Hz, διατηρώντας παράλληλα τη δυνατότητα να πετύχει ακουστική πίεση της τάξης των 105dB.

Ιδιαίτερα όταν χρησιμοποιείται το subwoofer της dimension ή κάποιο άλλο, ολόκληρο το σύστημα μέσω της αποκοπής των χαμηλών στα 70Hz της ηχομπάρας, επιτρέπει ακόμα περισσότερο headroom και εντάσεις της τάξης των 108dB, που φέρνει την Dimension να ανταγωνίζεται (και πολύ εύκολα μάλιστα όπως φάνηκε στη διάρκεια της δοκιμής) συστήματα που αποτελούνται από ενισχυτές A/V και κανονικά ηχεία.


Εγκατάσταση
Στο πίσω μέρος της ηχομπάρας υπάρχουν τέσσερις διακόπτες (dip switches) που ο καθένας από αυτούς έχει τρεις θέσεις. Ένας για την τοποθέτηση της ηχομπάρας σε τοίχο, επάνω σε έπιπλο ή στην άκρη του επίπλου, ένας για την απόσταση στα δύο μέτρα, μεταξύ δύο και τεσσάρων ή τεσσάρων και άνω, ένας για τη λειτουργία της χωρίς subwoofer, με το προαιρετικό δικό της subwoofer ή με ανεξάρτητο subwoofer, και τέλος ένας που οι θέσεις του αντιστοιχούν στην ανακλαστικότητα των επιφανειών του ίδιου του δωματίου.

Στην πράξη, η καλύτερη θέση για τους διακόπτες που αντιστοιχούν στις ιδιότητες του δωματίου και εκείνες της απόστασης, είναι εκείνες που κάνουν την Dimension να παράγει όσο το δυνατό πιο ρεαλιστικά εφφέ. Δηλαδή η θέση που αντιστοιχεί στη μικρότερη απόσταση και η θέση που αντιστοιχεί σε δωμάτιο με μεγάλη απορροφητικότητα.


Σε ό,τι αφορά τις συνδέσεις, προσφέρεται είσοδος και έξοδος HDMI (με ARC) πράγμα το οποίο μας λύνει τα χέρια, αφού μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την Dimension όπως θα χρησιμοποιούσαμε έναν A/V ενισχυτή, με όλες τις συσκευές επάνω της και όχι στην τηλεόραση, όπως συνήθως συμβαίνει με άλλες ηχομπάρες.

Θα εκτιμούσαμε ωστόσο δεόντως μια ακόμη είσοδο HDMI για περισσότερη ελευθερία. Μαζί με την ψηφιακή είσοδο Toslink έρχεται και μια αναλογική η οποία υλοποιείται με 3,5mm είσοδο «καρφιού». Εδώ βλέπουμε ότι δεν υφίσταται κάποια δικτυακή είσοδος, η ίδια η Dimension δεν έχει ούτε Wi-Fi.

Όμως για τις ανάγκες της δοκιμής είχαμε στη διάθεσή μας τον δέκτη Bluetooth της Focal, ένα Bluetooth DAC στην ουσία συμβατό με aptX, δηλαδή ασυμπίεστο ήχο μέσω Bluetooth. Για την περίσταση, και επειδή πρόκειται για ένα δέκτη που δουλεύει σε όλες τις συσκευές με αναλογικές εισόδους, στη συσκευασία υπάρχουν όλοι οι αναγκαίοι μετατροπείς για τη χρήση του στην αναλογική είσοδο της Dimension.


Λειτουργικότητα
Παραμένοντας πιστή στη λογική που θέλει τις ηχομπάρες τόσο απλές που να μην χρειάζεται καν να διαβάσεις τις οδηγίες χρήσης, η Focal πρόσθεσε και μια εντυπωσιακή αλλά συνάμα εργονομική πινελιά. Το πιο χαρακτηριστικό οπτικό «τρικ» της Dimension είναι η οθόνη αφής. Καθώς είναι εξοπλισμένη με αισθητήρα όπου ανάβει όταν πλησιάσουμε το χέρι μας σε απόσταση 7 εκατοστών, μας αποκαλύπτει τον plug and play χαρακτήρα του.

Η ένταση, η επιλογή της εισόδου και το «night mode» για συνθήκες νυχτερινής ακρόασης φωτίζονται αυτόματα ενώ μετά από λίγο η οθόνη σβήνει. Για να ρυθμίσετε τα μπάσα/πριμα και τον συγχρονισμό του ήχου όμως θα πρέπει πρώτα να καταφύγετε στο τηλεχειριστήριο τύπου κάρτας της Dimension, για να έχετε αυτές τις ρυθμίσεις και στην οθόνη αφής.
Βελτιωτικό ήχου ή ηχοσύστημα;


Έως τώρα, στις δοκιμές συστημάτων βελτίωσης του ήχου των τηλεοράσεων, πιάναμε τον εαυτό μας να προσπαθεί να πειστεί ότι βρισκόταν μπροστά σε ένα σύστημα που θα μπορούσε να αναπληρώσει επάξια ένα σύστημα ήχου. Στις περισσότερες, αν όχι όλες, περιπτώσεις πάντα έλλειπε η αίσθηση της ισχύος, και της ικανότητας των συστημάτων αυτών να ανταπεξέλθουν ιδιαίτερα στο απαιτητικό χαμηλό, που ας μη γελοιόμαστε, χρειάζεται λίτρα καμπίνας για να αναπαραχθεί σωστά.

Επίσης πολύ γρήγορα διαπιστώναμε ότι για πραγματικά δυνατές εντάσεις, είτε εξαντλούσαμε τα περιθώριά του, είτε βρισκόμασταν πολύ κοντά σε αυτά με τον ήχο να γίνεται κουραστικός, έντονα συρριστικός και γενικά καθόλου κολακευτικός για το σύστημα. Όλα τα προηγούμενα ανήκουν στο παρελθόν. Η Dimension είναι ένα σύστημα το οποίο πολύ άνετα θα μπορούσε να είναι το κυρίως σύστημα ήχου, τόσο στον κινηματογράφο όσο και στη μουσική. Δεν υπήρξε η παραμικρή αμφιβολία γι’ αυτό στη δοκιμή.


Ο τρόπος με τον οποίο συμπεριφέρεται σε ταινίες και μουσική παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον. Πρώτ’ απ’ όλα είναι το γεγονός ότι χωρίς την αρωγή του sub, μπορεί να ανταπεξέλθει σε μουσικό πρόγραμμα, αλλά και όταν χρησιμοποιείται με το sub, εκτός από το επιπλέον «βάθος», η μετάβαση από τα ηχεία της σε αυτό είναι από τις καλύτερες που έχουμε ακούσει. Είναι πάντα εκεί (θυμηθείτε, όταν χρησιμοποιούμε sub με την Dimension αλλάζει το σημείο αποκοπής των χαμηλών) δεν «μπουμάρει» ποτέ και ποτέ δεν υπάρχει κάποια «τρύπα» κατά τη μετάβαση σε αυτό.

Στη συνέχεια, βρίσκεσαι αντιμέτωπος με μια μεγάλη σε διαστάσεις σκηνή (σε αυτό βοηθά και το πλάτος της Dimension) ενώ λόγω του σχεδιασμού του DSP, κατά περίπτωση, ο ήχος σε περιβάλλει, κάνοντας όλο αυτό ένα ενδιαφέρον παιχνίδι, αν μη τι άλλο. Συμπληρώνοντας το μουσικό παζλ, ο Bluetooth δέκτης/DAC τον οποίο είχαμε στη διάθεσή μας έδειξε πολύ καλή συμπεριφορά και δεχόμενοι το γεγονός της χαμηλής του τιμής, θα λέγαμε ότι αποτελεί περίπτωση value for money. Δεν εντυπωσιαστήκαμε από αυτόν, αλλά ούτε βρήκαμε κάποιο ψεγάδι. Σε καμία περίπτωση δεν είχαμε την αίσθηση ότι ακούγαμε από Bluetooth, αλλά ότι ακούγαμε όπως θα ακούγαμε από μια ηχητική πηγή.


Στις ταινίες ήταν που η Dimension «άστραψε και βρόντηξε». Αναμενόμενο βεβαίως για ένα σύστημα που δεν υπολείπεται σε εντάσεις σε σχέση με τους συνδιασμούς A/V και ηχείων, απλά δεν έχουμε ξανανιώσει έτσι. Με μία συσκευή κάτω από την τηλεόραση δεν είναι πιθανό να περιμένεις, με τα έως τώρα δεδομένα της κατηγορίας, τόσο άμεση απόδοση του χαμηλού. Ούτε μπορείς να περιμένεις την έντασή του, ούτε την άκρως κινηματογραφική αίσθηση που σου αφήνει.

Μπορείς να περιμένεις την όχι απόλυτη τοποθέτηση της πληροφορίας από το σημείο απ’ όπου προέρχεται (από το οποίο δεν ξεφεύγει ούτε η Dimension) αλλά και πάλι δεν μπορείς να διανοηθείς ότι η Dimension θα «δημιουργήσει» την πληροφορία ανεξαρτήτως διαρύθμισης του χώρου, έστω κι αν αυτό σημαίνει ότι το ελικόπτερο που ξεπροβάλει από πίσω, σε ένα σύστημα με διακριτές σημειακές πηγές, θα είναι λίγο περισσότερο «στο πλάι» με την Dimension απ’ όσο πρέπει. Είναι τέτοια η αίσθηση χρήσης της Dimension που θέλεις όλο και περισσότερο να ακούς από αυτήν, και κάθε φορά να σε εκπλήσει.


Σχόλιο:
Η υλοποίηση της Focal, δείχνει πως όταν βάζεις στόχους και δουλεύεις επίπονα πάνω σε αυτούς, όχι μόνο καταφέρνεις να τους πετύχεις αλλά και να εντυπωσιάσεις. Δεν θα είχαμε κανένα πρόβλημα να έχουμε την Dimension μαζί με το subwoofer της στο σαλόνι μας, αντί για ένα σύστημα που αποτελείται από πολλά κομμάτια. Η Dimension είναι μια περίπτωση που θα θυσιάσεις ελάχιστα για να κερδίσεις πολλά.


Tip: Εκτός του HDMI CEC που επιτρέπει την ταυτόχρονη ενεργοποίηση της Dimension με τη συνδεμένη συσκευή, το ίδιο γίνεται και από τις υπόλοιπες εισόδους.


Tip 2: Θα χρειαστεί να τοποθετήσετε τα ειδικά στηρίγματα (πόδια) της συσκευασίας, αλλιώς η Dimension δεν θα στέκεται μόνη της.


Tip 3: Περάστε τα καλώδια των συνδέσεων κάτω από το προαιρετικό subwoofer για να τα κρύψετε.


Υπέρ
Διασταύρωση ηχομπάρας-ηχοβάσης
Εντάσεις σε επίπεδο διακριτών μονάδων
Καθηλωτική σε ταινίες, εξαιρετική σε μουσική
Subwoofer
Άψογη ποιότητα κατασκευής

Κατά
Δεν έχει Wi-Fi
Βάρος και διαστάσεις

Focal Dimension
EIΔΟΣ: Ηχομπάρα
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΗΧΟΥ: Dolby Digital, DTS, LPCM (έως 24bit/48KHz)
ΙΣΧΥΣ: 6x75Watt
ΜΕΓΑΦΩΝΑ: 5x10 cm
ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΑΣ: 50Hz-25KHz
ΕΙΣΟΔΟΙ: 1xHDMI , 1xοπτική ψηφιακή, 1xαναλογική 3,5mm
ΕΞΟΔΟΙ: 1xHDMI με ARC, 1xDimension Sub, 1xSub out
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 115,5x11,5x11,5 εκ.
ΒΑΡΟΣ: 5,5 κιλά


Focal Dimension Sub
EIΔΟΣ: Παθητικό Υπογούφερ
ΜΕΓΑΦΩΝΑ: 2xελλειπτικά woofer 20x8 εκ.
ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΣΥΧΝΟΤΗΤΑΣ: 30Hz-110Hz
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 115,5x11,5x32,5 εκ.
ΒΑΡΟΣ: 14 κιλά

Aντιπρόσωπος: Golden Acoustics τηλ.: 210.2921131
Τιμή: Dimension Soundbar 999€, Dimension Subwoofer 399€, Όλο το σύστημα 1.299€

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΠΛΑΚΟΥΤΣΗΣ

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: « Revox Re:System M100 Denon Heos HomeCinema [Review] »

ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ

  • ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

    ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

    To νέο τεύχος κυκλοφορεί την Τρίτη (23/ΦΕΒ), με ένα συμβολικό χρήσιμο δώρο. Read More
  • 1

ΔΕΙΤΕ ΜΑΣ

MEMBERS OF...